24 februari 2017 - Heerhugowaard

Verslagen

In het ROC Horizon College in Heerhugowaard kwamen 41 waldenströmpatiënten en naasten bijeen voor lotgenotencontact en een lezing. In persoonlijke gesprekken en een gezamenlijke voorstelronde kon iedereen de eigen ervaringen en zorgen uiten.

Lezing omgaan met vermoeidheid, Karin Metz, ergotherapeut

Door te zoeken naar de balans tussen bezigheden (belasting) en de belastbaarheid, helpt ergotherapie om zo zelfstandig mogelijk te functioneren bij problemen met dagelijkse bezigheden, zoals persoonlijke verzorging, huishouden, werken en vrijetijdsbesteding. 

Vermoeidheid is een veelgehoorde klacht bij kanker. Het is hinderlijk en frustrerend en veel mensen hebben de neiging tot overbelasting. Ergotherapie leert patiënten omgaan met de energie die er is. Door bij te houden wat ze doen op een dag, krijgen ze overzicht over de activiteiten en weten ze wanneer de belasting te groot wordt. Een andere indeling van de dag en betere verdeling van de energie kunnen helpen de balans terug te vinden.

Chronische vermoeidheid is vermoeidheid gedurende zes maanden of langer; ongewone vermoeidheid die ineens ontstaat; vermoeidheid die het functioneren verstoort. Het kan ook geestelijke vermoeidheid zijn, zoals concentratieverlies. Hoewel bij (kanker)patiënten de ziekte een oorzaak kan zijn, is niet precies te zeggen wát de vermoeidheid veroorzaakt.

Aanpak door de 'Activiteitenweger'

Om de energie over de dag te verdelen, is het maken van bewuste keuzes belangrijk. De Activiteitenweger maakt dat mogelijk door inzicht te geven in het activiteitenpatroon. Het is een middel voor gedragsverandering. Door op te schrijven wat je op een dag doet kan de ergotherapeut van daaruit helpen een balans te vinden.

Om je energie goed te verdelen, moet je bijhouden hoe zwaar een activiteit is en hoe lang je bezig bent. Computeren kost ook energie en de geestelijke belasting moet meegewogen worden. Vraag jezelf: waarom doe ik dit en waarom doe ik het zó? Moeten theedoeken echt gestreken worden of kunnen ze ook zo de kast in? Door activiteiten aan te passen, kun je het energieverbruik beperken. Laat stappen weg (wel wassen, niet strijken); reorganiseer de werkplek (de droger van zolder naar de wasmachine beneden); gebruik hulpmiddelen (een krukje om te zitten in plaats van steeds bukken); en vraag waar nodig hulp.

Wissel af: rust en activiteit; lichamelijke en geestelijke activiteiten; lichte en zware activiteiten. Verdeel over de week en stel prioriteiten: wat moet echt gedaan worden en wat niet; wat wil ik zelf doen; waar geniet ik van? Bedenk waaróm je die keuzes maakt. Rust is verschillend per mens. Voor sommigen is het even slapen, anderen luisteren naar muziek.

Op het werk ligt het gecompliceerder. Je wilt deelnemen aan de maatschappij, maar keuzes maken is niet altijd mogelijk. De gevolgen van kanker verschillen per persoon. Door je werkgever inzicht te geven in jouw situatie kun je proberen balans te vinden. Maar het kan ook tegen je werken, bijvoorbeeld bij een reorganisatie.

Tekst: Laurence van Heijst

Meest gelezen

Meest recente artikelen