Ondersteuning bij leven met en na kanker | Patiëntenorganisatie Hematon
Ondersteuning bij leven met en na kanker | Patiëntenorganisatie Hematon

Huisartsen leren meer over werken na kanker

Beeld Marieke Koenders Voor meerdere ziektes relevant

Werken met en na kanker, ook een uitdaging voor de huisarts? Dat was het thema van de Texelcursus, een nascholinscursus voor 200 Friese huisartsen op Texel.
Cobi Oostveen (BACO, Bedrijfsarts Consulent Oncologie) en Jan Roelevink (re-integratie specialist en gecertificeerd ervaringsdeskundige van Hematon) verzorgden vier weken lang workshops voor deze huisartsen. Lees hier Jan Roelevinks verslag van deze Texelcursus.

‘Tijdens onze workshop besteden wij aandacht aan de rol van de huisarts bij patiënten die werkzaam zijn en worden geconfronteerd met kanker. Een huisarts is ook werkgever. Wat is zijn of haar rol als een medewerker kanker krijgt? De workshop leverde mooie gesprekken en inzichten op. De workshops waren interactief; er werden veel vragen gesteld, maar de huisartsen schroomden ook niet hun mening te ventileren over bijvoorbeeld wetgeving.’ 

‘De presentatie bouwden we op rondom een casus van een werknemer. We lopen de casus door vanaf de diagnose, tijdens en na de behandeling. We besteden aandacht aan de gevolgen van de kanker op je werk op ieder moment in het traject, inclusief de regelgeving rondom verzuim. De stellingen in de presentatie zorgen soms voor duidelijke meningen. Soms zijn ze wat weifelend, hetgeen weer mooie dialogen oplevert. We geven hen meer achtergrondinformatie en handvatten die zij in de praktijk kunnen toepassen.’  

Tekort aan bedrijfsartsen 
‘Uit de gesprekken blijkt dat de meeste huisartsen hun patiënten met kanker vragen naar de situatie rondom zijn of haar werk. Als werkgever vinden de huisartsen de dienstverlening rondom ziekmelding en verzuimbegeleiding van hun personeel niet altijd gestroomlijnd lopen. Velen realiseren zich niet dat ze hier invloed op kunnen uitoefenen en meer regie kunnen nemen. Het tekort aan bedrijfsartsen doet de ondersteuning geen goed. Doorgaans heeft de huisartsenpraktijk het ziekteverzuimrisico ondergebracht bij een grotere landelijke verzekeraar met daarbij gekoppeld een arbodienstverlening.’ 

‘Gedurende de workshops staan we vaak stil bij de verhalen en ervaringen van de ervaringsdeskundige. Bij alles wat we bespreken, laten we zien hoe de patiënt dit beleeft. ’ 

BACO 
‘De BACO blijkt voor de meeste huisartsen een onbekende en behoeft meer introductie.  Een BACO is een bedrijfsarts die is gespecialiseerd op kanker en werk. Iedereen kan bij de BACO terecht: werknemers met of na kanker maar ook werkgevers, behandelaars en collega-bedrijfsartsen.’ 

'Als een werknemer kanker heeft (gehad), heeft deze vaak andere voorwaarden nodig om te kunnen werken. Het blijkt dat werkgevers niet altijd weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Maar zij kunnen na hun ziekte, met hun ervaringen die ze in het traject hebben opgedaan, juist waardevol zijn.’ 

‘De ondersteuning die een BACO biedt is divers. Als jij en je werkgever moeite hebben met het vormgeven van je terugkeer naar werk, biedt hij advies. Maar ook bij de vraag naar belastbaarheid, het goed omschrijven van je beperkingen, mogelijkheden en voorwaarden om te functioneren. Er kan worden geadviseerd over interventies die je belastbaarheid kunnen verbeteren. Ook als je na je behandeling niet meer kunt werken, kan er hulp geboden worden om dit goed te onderbouwen.’ 

Hulp voor zzp’er met kanker 
‘Als zzp’er heb je geen bedrijfsarts of vaste werkgever. Ook voor hen kan een BACO van grote waarde zijn. Deze gespecialiseerde bedrijfsarts kan al worden ingeschakeld tijdens het maken van het behandelplan. Om zo, vanaf het begin, met je mee te denken.’ 

Optimale terugkeer 
'Van 6 oktober tot en met 3 november ging ik vier keer met de boot van Texel naar Den Helder. Vier, zeker voor een ervaringsdeskundige, zeer intensieve dagen. Maar ze waren echt de moeite waard. 200 huisartsen weten nu beter wat het betekent om als werkende kanker te krijgen, wat de gevolgen zijn en dat je als huisarts en werkgever zeker ook een positieve bijdrage kunt leveren aan het zo optimaal terugkeren in het werkproces van je patiënt dan wel medewerker.’  

Jan Roelevink, ervaringsdeskundige 
 

Meest gelezen

Meest recente artikelen