Tegenkracht

Tot begin vorig jaar november had ik een abonnement op de sportschool voor  2 x per week. Elke maandagochtend ging ik naar Pilates en de bedoeling was nog 1 x per week krachttraining maar dit schoot er nog wel eens bij in. Meestal onder het mom: geen tijd…. 

Door mijn maagklachten ging het sporten niet meer en zag ik me genoodzaakt mijn sportabonnement stop te zetten. Toen duidelijk werd dat ik aan de chemokuur moest, zijn Winfried en ik begonnen met dagelijks te lopen, gemiddeld 5 km per dag. Ik wilde in goede conditie zijn voor de chemo. Na de 3e chemo begon het echter te kriebelen. Ik wilde meer dan wandelen. Mijn maagklachten waren inmiddels verdwenen en ik had weer zin om te sporten. Maar zomaar op eigen houtje beginnen durfde ik niet. Dus ik ben gaan googlen op sporten/bewegen tijdens de chemokuur. En ja hoor, ik had een hit: Stichting Tegenkracht.

Ik heb mij daar dus aangemeld. En begon met een bezoek aan een sportarts voor een keuring. (de sportarts van het JBZ) Uit deze keuring kwam naar voren dat ik een redelijk goede conditie heb. Alleen was mijn spiercapaciteit te laag. (chemo breekt spieren af) De sportarts gaf het advies om onder begeleiding van een fysiotherapeut/personal trainer te gaan sporten. 'Tegenkracht' is voor mij op zoek gegaan naar een fysiotherapeut die verbonden is aan een sportschool. Wat wil nu het toeval: ik bleek terecht te kunnen bij de fysiotherapeut van mijn 'oude' sportschool.

Op woensdag 16 maart had ik de intake met Michiel, de fysiotherapeut. Ik gaf aan dat ik én krachttraining wilde én wilde hardlopen. We begonnen op 18 maart met een hardlooptest. Michiel wilde een zgn. nulmeting doen. Voor deze test slaagde ik kansrijk. Voor (gezonde) vrouwen van 56 jaar scoorde ik uitmuntend. (dit had ik niet verwacht….) We spraken af dat ik 4 x per week zou gaan sporten: 2 x kracht/cardiotraining in de zaal en 2 x hardlopen.

Voor het hardlopen kreeg ik het volgende schema:( ik doe de twee zwaarste trainingen per week )

5km hardloopschema:
Week 1: training 1: 10 maal 1 minuut hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen training 2: 30 minuten wandelen training 3: 8 maal 1 minuut hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen

Week 2: training 1: 8 maal 2 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen training 2: 30 minuten wandelen training 3: 6 maal 2 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen

Week 3: Training 1: 6 maal 3 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen. Training 2: 40 minuten wandelen. Training 3: 8 maal 2 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen.

Week 4: Training 1: 6 maal 4 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen. Training 2: 6 maal 3 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen Training 3: 8 maal 3 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen.

Week 5: Training 1: 6 maal 5 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen. Training 2: 8 maal 3 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen. Training 3: 6 maal 4 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen.

Week 6: Training 1: 3 maal 8 minuten hardlopen, afgewisseld met 3 minuten wandelen. Training 2: 8 maal 2 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen. Training 3: 3 maal 10 minuten hardlopen afgewisseld met 3 minuten wandelen.

Week 7: Training 1: 2 maal 15 minuten hardlopen, afgewisseld met 3 minuten wandelen. Training 2: 3 maal 10 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen. Training 3: 5 maal 5 minuten hardlopen, afgewisseld met 2 minuten wandelen.

Week 8: Training 1: 20 minuten hardlopen. Training 2: 6 maal 5 minuten hardlopen, afgewisseld met 1 minuut wandelen. Training 3: 3 maal 10 minuten hardlopen, afgewisseld met 1 minuten wandelen.

Week 9: Training 1: 25 minuten hardlopen. Training 2: 3 maal 10 minuten hardlopen, afgewisseld met 1 minuut wandelen. Training 3: 25 minuten hardlopen.

Week 10: Training 1: 30 minuten hardlopen Training 2: 30 minuten hardlopen Training 3: 30 minuten hardlopen

De eerste keer zijn we samen gaan lopen. Dit ging prima. Ik ben inmiddels al met het hardlopen aangekomen bij week 3. En heb 2 krachttrainingen achter de rug. Ik voel mij hier erg goed bij. Het is niet alleen goed voor je conditie maar, dat is ( voor mij) misschien wel belangrijker, ik vergeet even dat ik kankerpatient ben. Heerlijk is dat.

Dat ik wilde hardlopen was met een doel. Ik had mij namelijk opgegeven voor de afstand van 5 km ter gelegenheid van de in deze contreien befaamde Vestingloop in ‘s-Hertogenbosch op 29 mei a.s.. Rond 29 mei heb ik week 10 van het hardloopschema bereikt. 29 Mei zou anderhalve week na mijn laatste chemo zijn, echter vanmorgen is er een kink in de kabel gekomen. Ik moest bloed laten prikken omdat ik morgen mijn 6e chemokuur zou krijgen. Nu blijken mijn bloedwaarden niet goed te zijn dus ik kan/mag morgen niet naar de 6e chemokuur. Donderdag moet er weer bloed worden geprikt en dan wordt besloten of ik vrijdag verder met de kuur mag. De 7e chemo is vastgelegd voor 3 mei. Dit zou impliceren dat mijn laatste kuur op 24 mei zou zijn. Vijf dagen daarna is de Vestingloop… Ik ga mij daar nu niet druk over maken want één ding is zeker:  ik ga het doen. Ik ga het halen. Al moet ik kruipend over de eindstreep! 

Op deze plek wil ik Stichting Tegenkracht bedanken voor wat zij voor mij betekend hebben. Echt geweldig! Het mooie is ook dat Tegenkracht een deel van de kosten voor haar rekening neemt. Dus ook degenen die het financieel minder hebben kunnen sporten! Het verbaasde mij wel dat noch de huisarts noch de hematoloog op de hoogte waren van Tegenkracht (inmiddels wel, ik heb ze voorzien van flyers van de stichting). Iedereen die tijdens de chemo wil sporten adviseer ik dan ook contact op te nemen met de Stichting Tegenkracht!

Bron: Ellen

Ook interessant

  • Multipel myeloom

    Drie maal ontslag ........

    Een paar weken geleden bij de vaatchirurg geweest, gisteren naar de cardioloog en vandaag de oogarts bezocht en alle drie waren zo tevreden dat ik voorgoed of voor langere tijd met ontslag mag.

  • Waldenström

    Een factor van belang?

    Om maar te beginnen waar ik de vorige keer geëindigd ben, de 4-daagse heb ik niet kunnen lopen. De liesblessure bleek een liesbreuk te zijn en na de operatie had ik onvoldoende tijd om te trainen. Ik schuif de 10e keer gewoon nog een jaartje op.

  • Multipel myeloom

    Terug van Rhodos ...

    Een paar weken geleden bij de vaatchirurg geweest, gisteren naar de cardioloog en vandaag de oogarts bezocht en alle drie waren zo tevreden dat ik voorgoed of voor langere tijd met ontslag mag.