Patiëntenvereniging zou moeten helpen bij toezicht zorg

Patiëntenverenigingen zouden een grotere rol moeten spelen bij het toezicht op de kwaliteit van de zorg. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kan deze verenigingen actief betrekken bij het toezicht.

Dat is de mening van het Consumentenpanel Gezondheidszorg, dat door het NIVEL werd bevraagd op verzoek van de IGZ. Zoeken naar patiëntenervaringen via social media vonden respondenten geen goed idee.

De meeste mensen stappen niet gemakkelijk naar de Inspectie met een klacht over de zorg. Toch staan ze positief tegenover een grotere rol van burgers bij het toezicht. 'Patiënten willen best vertellen wat ze belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn', zegt NIVEL-onderzoeker Roland Friele. 'Ze adviseren daarom de inspectie om met patiëntenverenigingen en cliëntenraden te praten. Zij kunnen het patiëntenperspectief goed verwoorden.'

De inspectie onderzocht eerder de mogelijkheden Facebook, Twitter en waarderingswebsites in te zetten. Zorgkaartnederland.nl bleek bruikbare informatie te leveren; social media deden dat niet. Veel mensen delen negatieve ervaringen met de gezondheidszorg niet gemakkelijk op Facebook en Twitter.

Bron: NIVEL

Meest gelezen

Meest recente artikelen