Ondersteuning bij leven met en na kanker | Patiëntenorganisatie Hematon
Ondersteuning bij leven met en na kanker | Patiëntenorganisatie Hematon

Helft kankerpatiënten staat niet stil bij keuze ziekenhuis

Voor meerdere ziektes relevant

Iets meer dan de helft van de kankerpatiënten in Nederland heeft niet nagedacht over welk ziekenhuis het meest geschikt is voor de behandeling van hun vorm van kanker. Eén op de vijf zou achteraf iets anders hebben gedaan als het gaat om de keuze voor een ziekenhuis.

Steeds complexer 

Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) onder 7376 mensen die kanker hebben of hebben gehad. Zo'n 16 procent daarvan had een hemato-oncologische ziekte. Hematon is aangesloten bij NFK. 

NFK wil patiënten ervan bewust maken dat ze een keuze hebben en dat er verschil is tussen ziekenhuizen. Kanker wordt steeds complexer en de oncologische zorg steeds gespecialiseerder. Dat geldt zeker voor hematologische kankerzorg. Er zijn immers tientallen, mogelijk zelfs meer dan honderd soorten hematologische kanker. 

Dichtbij 

De meeste mensen gaan naar een ziekenhuis omdat het dichtbij is, of omdat ze het al kennen. 
Van de ondervraagden zijn zes op de tien mensen binnen een half uur in het ziekenhuis waar ze behandeld worden. Ruim driekwart ervaart geen problemen met reizen. Daarnaast geeft bijna de helft van de respondenten aan bereid te zijn te reizen zo lang als nodig is voor de zorg van een ziekenhuis dat gespecialiseerd is in hun vorm van kanker. Slechts één op de tien geeft aan hiervoor maximaal een half uur te willen reizen. 

Second opinion 

Uit het onderzoek blijkt ook dat twee op de tien patiënten daadwerkelijk een second opinion hebben gehad. Hoogopgeleiden en mensen onder de 50 jaar vaker dan laag- en middelbaaropgeleiden en ouderen. Vier op de tien mensen kregen geen advies van hun medisch specialist naar welk ziekenhuis te gaan voor een second opinion. Volgens NFK lijkt het erop dat veel mensen het zelf moeten uitzoeken, terwijl de informatie die ze daarvoor nodig hebben niet beschikbaar is. 

'Dat is zorgelijk' zegt Arja Broenland, directeur-bestuurder NFK. 'Dit is de tijd van snelle data en informatie, maar er is nu geen begrijpelijke informatie voor kankerpatiënten om het juiste ziekenhuis te kiezen. Daarom werken we hard aan de ontwikkeling van openbare, betrouwbare en begrijpelijke keuze-informatie over ziekenhuizen.' 

Webinar 

Op woensdag 11 december om 20.00 uur heeft het NFK een webinar uitgezonden over het onderwerp expertzorg.
Klik hier om deze webinar terug te kijken. 

Meest gelezen

Meest recente artikelen